תלמידים יקרים שלום
בשבועות הקרובים נעסוק בדילמות מוסריות הקשורות להתפתחות הטכנולוגית המהירה בעידן בו אנו חיים.
דברים שנראו כמו מדע בדיוני עד אתמול הפכו למציאות קיימת.
דיון ראשון
כנסו לקישור הבא בחרו בדילמה מספר 1 ובצעו את המטלות הבאות:
א. הביעו את דעתכם בנושא הנדון.
ב. התייחסו לשתי תגובות (לפי בחירתכם) של חברים בכתה.
http://gifted.snunit.k12.il/activities/clone/maze.html
בשבועות הקרובים נעסוק בדילמות מוסריות הקשורות להתפתחות הטכנולוגית המהירה בעידן בו אנו חיים.
דברים שנראו כמו מדע בדיוני עד אתמול הפכו למציאות קיימת.
דיון ראשון
כנסו לקישור הבא בחרו בדילמה מספר 1 ובצעו את המטלות הבאות:
א. הביעו את דעתכם בנושא הנדון.
ב. התייחסו לשתי תגובות (לפי בחירתכם) של חברים בכתה.
http://gifted.snunit.k12.il/activities/clone/maze.html
רון אלבז,
השבמחקאני חושב שכן כדי לתת להם לממש את רצונם בגלל שזו בחירה שלהם והם ממנים את זה ובגלל זה כדי לתת להם.
אביב שיסמן:
מחקכן ומה אם הילד צריך להתחשב בו...
הוא ימות בגיל צעיר ויהיה עם בעיות רבות.
זה גם לא יראה טוב מהצד
רון אני מסכים עם דעתך וזה באמת נכון שאם הם יבצעו שיבוט דולי זה רק יגרום להם אושר ולא יגרום רע לאף אחד
מחקנטע אלמליח :-)
השבמחקדילמה 1 : כן כי זכותם לרצות תינוק ואם יש מאיפה לקחת ומאיפה לייצר , למה לא ?
אביב שיסמן:
השבמחקלפי דעתי זכותם של בני הזוג לרצות ילדים נכון שזה חריג שהם מבקשים שיבוט אבל יש להתחשב במקרה הנידון.
למרות שהם לא יכולים ללדת אני חושב שהם צריכים לאמץ כי שיבוט עדיין בגדר ניסוי ואי-אפשר לדעת מה יהיו התוצאות הנלוות
צודק
מחקתמיר נבון:
מחקאתה צודק כי בנוסף לכך התקינות של החלבונים תהיה פגומה מה שעלול לגרום למחלה גנטית, וסיכויי ההצלחה של השיבוט הם בהרבה יותר נמוכים מאשר האימוץ
לפי דעתי אתה צודק בעיקר בטענתך שהשיבוט זה דבר חדש ואנשים אינים יודעים א תהתוצאות שעלולות לצאת או ההשפעות שיכולות להיות גם שליליות לכן שיטת האימוץ הרבה יותר טובה כ ינותנים לך כבר תינוק חי לידיים.
מחקמירית
אביב אני חולק על דעתך כי הזוג רצה לשבט אותם וזה לא יגרום רע לאף אחד...חוץ מזה הם מודעים לסכנות ולסיכון שיש בשיבוט דולי אז צריך להרשות להם
מחקתיקון תשובה : אני חושבת שכדאי לאפשר להם לעשות את השיבוט מכיוון שזכותם לרצות תינוק והם ממנים את התהליך , והכל על אחריותם האישית -מה שיקרה לתינוק , והם צריכים לשאת בתוצאות שאולי זה לא יצליח וכו'
השבמחקוכשיש פתרון אין סיבה אם רוצים לא לנסות , מקסימום מה יקרה ? בסה"כ לא יצא תינוק .. הם יוכלו לעשות שוב .
( נטע אלמליח )
מחקנטע יקירה !
מחקלדעתי דעתך נכונה ומנומקת כראוי .
בנוסף , דעתך נכונה כי בני הזוג כ' דוגלים בדעתם ורוצים זאת מאוד , אז לכן כדאי לאפשר להם זאת ! (:
השתכנעתי מתגובתך , לכן גם תגובתי הייתה בהתאם ..
ליאור אלקסלסי חברתך החמודה!
אני מסכימה עם דעתה של טע וזאת גם דעתי, צריך לאפשר להם לעשות את השיבוט כי הם רוצים ילדים ולא אשמתם שהם לא יכולים להוליד
מחק(התגובה האחרונה של ליאור לוזון )
מחקעידו מעוז
השבמחקאני חושב שלא צריך לאפשר להם לשבט את בנם מכיוון שכאשר אדם משובט הוא יוצא זהה לחלוטין להורה היחיד וכך לא התפתח המין האנושי כי כנראה עוד אנשים ירצו לעשות זאת
אין לי כוח להגיב לך
מחקרונית מסיקה
מחקרעיון יפה המצביע על הבנה ביולוגית, חבל שלא העמקת קצת.
עידו דעתך נכונה לגמרי ואתה צודק שהמין לא יוכל להמשיך להתקיים המין האנושי בשל הזהות של השיבוט להוריו ואם כולם ירצו להמשיך בשיטת השיבוט אז יקרה נזק שלם למין וגם לפרט.
מחקמירית
אביה חנינה,
השבמחקאני חושבת שכדאי לתת להם ליצור שני ילדים בשיטת דולי בגלל שבגלל ששניהם לא יכולים להביא ילדים לעולם בצורה רגילה,והם רוצים להמשיך ולהעביר את התכונות שלהם לדור הבא דרך הילדים שהם ייצרו בשיטת דולי.
אביה, אני מסכימה עם טענתך ונימוקייך מרחיבים אופקים ! :-)
מחקדליה פודימן ;-)
טל זלצר ,אני חושבת שלא צריך לאפשר להם לעשות זאת מכיוון שזהו תהליך קשה אשר עולה הרבה כסף, נכון שזוג זה רוצה ילד אך ישנם דרכים אחרות ל"הביא " ילדים .
השבמחקכגון אימוץ , נכון שאימוץ זהו אינו הילד שלכם אך ישנו יתרון בזה מכיוון שאתם גם לוקחים ילד אשר אין לו משפחה ובעצם "מצילים" אותו ואני חושבת שנכון שלוקח זמן להתרגל לזה שזהו אינו הילד שלכם אבל לאחר כמה שנים זה ממש כיף כי הוא כאילו ילד מהמשפחה .
חחחחחחחחחחח
מחקלמרות שתהליך עולה כסף אם ההורים רוצים להעביר את הגנים שלהם לדור הבא אז זכותם
מחקליאור אלקסלסי ח6 (-;
השבמחקלדעתי יש לממש את רצונם של בני הזוג כ' כי הם רוצים ליצור דור המשכיות לדורות הבאים.
בנוסף , שני בני הזוג אינם יכולים להביא ילדים לעולם ורצונם הגדול שיהיה להם ילד משלהם , ודרך השיבוט היא הדרך היחידה שמאפשרת להם להביא ילד פרטי משלהם בעולם , אז למה שנגזול זאת מהם ?
בנוסף , תהליך ההתרבות של עוברים לעולם זוהי גם מצווה חשובה בתורה ("פרו ורבו") .
ליאורי , אני מאוד תומכת בדעתך , את מוזמנת להרחיב את אופקייך ולקרוא את התגובה שלי שמדברת על נושא זה גם כן .
מחקאני לא תומך כי יש שיטות אחרות למימוש חלומם למשל לעמץ
מחקתומך בדעותו של זה שלמעלה ^
מחקולאמץ*
דוד טסלר
השבמחקאני חושב שלא כי לפי מה שידוע לי על דולי היה לה ביעה שהיא הייתה חולה וזה גרם לה למוות שהיה כמחצית מחיי הכיבשה ואים בני אדם לא יכולים לדעת מה יהיה עתיד השיבוט אז לא כדי לזוג לכחת סיכון.
אני, לעומתך חושבת שצריך לאפשר להם להביא ילדים דרך שיבוט כי זו מצווה וגם זה יעניק להם שמחה אושר ואהבה בבית D:
מחקאביה חנינה,
מחקיכול להיות שמאז ששיבטו את דולי פיתחו את השיטה של השיבוט ועכשיו היא יותר בטוחה ואפשר להשתמש בה בלי לדאוג ממחלות.
לחן פריטל :)
מחקדוד אני מסכימה עם דעתך ואני תומכת בזה שאמרת שהם לא יכולים לדעת מה יהיה בעתיד עם מצבו של השיבוט.
לדעתי שיטת השיבוט עדיין לא מפותחת מספיק כדי לעשות זאת בבני אדם
מחקעידו מעוז
מישל פלדמן :
השבמחקלדעתי בני הזוג צריכים לעשות את השיבוט מכיוון ששניהם רוצים משפחה לגדל ,לחנך ילדים כמו כל הזוגות האחרים . ואם השיבוט הוא אפשרות ולא נראלי שזה יכול להזיק לאחד מהם בדרך כלשהי אז למה לא ..
לתת לזוג הזדמנות לגדל ילדים ביחד ולהעביר את הגנים שלהם לדור הבא .
אך את לא יודעת מה הם הסיכויים שהשיבוט יזיק או לא ... עדיף לאמץ מאשר לקחת סיכון לא ?
מחקאני חושבת שאת צודקת מישלי, שבאמת הם רוצים משפחה וכך הם יכולים להעביר את הגנים שלהם לדור הבא גם אם יש להם בעיה של עקרות.
מחקליאור לוזון (:
אריק נז'וייב,
השבמחקלפי דעתי כן כי אם הם באמת רוצים ילד ורוצים להמשיך את המשפחה שלהם בדורות הבאים.
אביב שיסמן:
מחקהילד ימות בגיל צעיר אי אפשר לדעת מה יקרה האם יהיה לו תפקוד מוחי רגיל הכל בגדר תאוריה
אני מסכים איתך אביב ב100 אחוז
מחקקרן פיצ'רסקי
השבמחקהזוג כ' שרוצים להביא ילדים לעולם אבל לא יכולים בגלל בעיות במערכת הרבייה שלהם.
מצד אחד שיבוט הוא עניין לא מוסרי ואנשים רבים יכולים להתנגד לו אך, מצד שני המטרה פה היא להביא ילדים לעולם ולפי היהדות להביא ילדים לעולם זו מצווה לכן הם רוצים לקיים מצווה, הם רוצים להביא ילדים לעולם.
ובגלל זה אני חושבת שצריך לאפשר להם להביא ילדים דרך שיבוט וזה גם יעניק להם שמחה ועוד בן משפחה D;
אני מסכימה עם טענתך, ואף הצגת נימוקים ראויים המבהירים את טענתך ומחזקים אותה !
מחקדליה פודימן ;-)
ליאור לוזון ((-;
השבמחקלדעתי צריך לאפשר להם להוליד את הילדים בשיטת השיבוט מפני שדבר ראשון, להביא ילדים לעולם זאת מצווה, ובגלל שהם לא יכולים הם לפחות צריכים לנסות להמשיך את הדור ולהמשיך את התקיימות משפחת כ'. דבר שני, הם מאוד רוצים תינוקות ובשיבוט יש תינוקות דומים להורים והם רוצים שילדיהם יהיו דומים להם ושהם לא יאמצו כי אז התינוק יהיה שונה , הרחם שלה תיהיה רק פונדקאית ולא תעבור את כל התהליך של ההריון והלידה הטבעית.
למרות כל הקשיים, שאולי השיבוט לא יצא טוב והוא ימות במהרה כמו מה שקרה עם דולי, הם צריכים לנסות כי זאת אפשרת טובה שיש סיכויים שהיא תצליח.
ליאורי אני מאוד תומכת בדעתך !!
מחקליאורי היקרה !
מחקאני תומכת בדעתך והיא מנומקת כראוי .
בנוסף , אהבתי את הצגת דעתך עם מספר נימוקים ודוגמאות שמביאים להבנה ברורה יותר של הנושא עצמו ושל מהו שיבוט .
ליאור אלקסלסי (-;
רוני רטניצקי,
השבמחקלפי דעתי צריך לתת להם לעשות את מה שהם רוצים כי כך הדור שלהם ימשיך.
רנית פיזמן,
מחקתענתך נכונה אבל רשמת אותה ללא נימוקים, היא קצרה מדי :)
ינאי ביטון
השבמחקאני חושב שכדאי לתת לבני הזוג כ' לממש את רצונם מכיוון שהם רוצים שהדור הבא שלהם יקבל את הגנים שלהם.
הם רוצים שהמין שלהם ימשיכו דורות רבים ולכן הם רוצים להשתמש בשיטת ה"שיבוט של דולי".
גם בגלל שהעברת גנים לדור הבא היא בחזקת "צו עליון" בטבע כולו הם רוצים להשתמש בשיבוט וכך הדור הבא יירש את הגנים שלהם
אני מסכים איתך ולדעתי זה מה שהם צריכים לעשות כי הם רוצים המשכיות של המשפחה שלהם
מחקאני כתבתי את התגובה הקודמת(רון אלבז)
מחקנתן קאופמן
השבמחקלפי דעתי אסור לבני הזוג לנסות את שיטת השיבוט של דולי משום שהיא לא נוסתה פעמים רבות והם גם לא ממש בטוחים שהכול יצא בסדר ולצאצא לא יהיו כל מיני תכונות שיחשבו כחריגות.
אני חושב שעדיף להם לאמץ ילד מאשר לנסות משהו שלא נוסה הרבה פעמים.
אין לדעת מה יהיו התוצאות של השיבוט
יאגניאטינסקי שלי,
מחקאני חושבת שאתה צודק כיוון שהשיטה של דולי באמת לא נוסתה פעמים רבות, ואם ינסו אותה יש סיכויים שזה ייכשל ורק יפגע בזוג.
יאגניאטינסקי שלי,
השבמחקאני חושבת שבני הזוג לא צריכים לעשות אימוץ עובר, כיוון שכאשר מאמצים עובר, רק חווית ההיריון עוברת, אך המטען הגנטי של הילדים וההורים שונה.
לגבי השיבוט, יכול להיות שכדאי להם לעשות זאת, כיוון שרק בדרך זו הגנים שלהם יעברו לדורות הבאים. אך מצד שני, אני חושבת שמה לא הגיע טבעית, כנראה זה הגורל והם יכולים לאמץ ילדים שלא יהיו עם גנים כמו שלהם.
רנית פיזמן,
מחקשלי, אני מתומכת בדעתך. אני חושבת שיש לך חישבה יצירתי מאוד לשני הכיוונים (בעד ונגד) מכיוון שאת מציגה כאן גם את הצד של הבעד וגם הצד של הבנגד, כמו כן, את מביאה כאן עובדות, טענות ונימוקים שמציגות ותומכות בדעתך.
רנית פיזמן,
השבמחקלפי דעתי לא, כי זו היא סיבה לא מספיק טובה כדי לעשות משהו לא מוסר.
אני חושבת שזה לא מוסרי כי אם אישה שהיא עקרה לא יכולה להביא ילד לעולם ורוצים לקחת תא מהרקמות שלה וממנו ליצור עובר, להשתיל אותו בגופה, ולאחר מכן להוליד אותו בלידה טיבעית. אני חושבת שזה לא מוסרי כי לקחת משהו טיבעי, להעביר אותו תהליך לא טבעי לחלוטין ולאחר מכן להמשיך את התהליך בצורה טבעית זה משהו לא כל כך טוב ולא כל כך נעים בשביל האם או בשביל העובר.
יאגניאטינסקי שלי
מחקרנית אני חושבת שאת צודקת אך אם האם מוכנה לעבור את התהליך הזה והיא רוצה את זה, אז צריך לאפשר את זה.
לחן פריטל :)
השבמחקאני חושבת שכן צריך לאפשר את רצונם של הזוג כ' אך לפי דעתי צריך להסביר להם את התוצאות העלולות לקרות והתוצאות הנלוות לאחר שיוצרים את השיבוט. ליצור שיבוט זה דבר מאוד מורכב מכיוון שזה עדיין לא כל כך נותן בדיוק את משרוצים כי כמו דולי (הכבשה) היו לדולי הרבה מחלות והיא מתה צעירה , מה כדי לזוג כ' לשבט להם ילד שיכול למות מוקדם ואז הם יהיו בצער רב ויגון אולי צריך לנסות לשכנע אותם לאמץ ילד הם לא חייבים להקשיב אבל לפי דעתי כדאי להם כי אני לא חושבת שצריך לתת לאנשים לשבט אנשים אחרים (מסכן הילד).
אני מסכימה עם לחן ואף רוצה להוסיף שהיא הציגה טענות מעניינות ונכונות ,לפי מה שהיא כתבה יש עוד צד,מבחינתו של הילד,שאולי לא כדאי לעשות שיבוט.
מחקדליה פודימן ;-)
השבמחקלפי דעתי צריך לתת לבני הזוג כ' לשבט ילדים מפני שדבר ראשון הם רוצים שהילדים שלהם יהיו עם הגנים שלהם בלבד, ולא לאמץ עובר עם גנים של אנשים אחרים. דבר נוסף הזוג עצמו הוא הרוצה בכך למרות כל ההשלכות שקיימות בדבר השיבוט הם רוצים לקחת את הסיכון שהשיבוט אינו נבדק בהרבה מקרים אך הם עדיין רוצים וחושבים שזו ההחלטה הנכונה בשבילהם ובשביל ילדיהם לעתיד!
ולסיכום לדעתי כדי מאוד לתת לזוג לשבט את ילדיהם.
תמיר נבון
מחקסיכויי ההצלחה של השיבוט הם נמוכים כיוון שלפי מחקר שפורסם לאחרונה אי אפשר להרבות יונקים על ידי דרך השיבוט. ואפילו אם כן תקינות החלבונים שבכרומוזומים תהיה נמוכה ואפילו שואפת לאפס משעלול לגרום למחלה גנטית. לכן הזוג כ' צריך לשקול את העניין ולשאול את עצמו האם יש להם את הכוח לגדל ילד עם מוגבלות? לא הספיקה להם מחלת העקרות?. לכן בשלב הזה כאשר דרך השיבוט עדיין בהתחלה בני הזוג כ' צריכים ללכת על בטוח ולאמץ כיוון שלדרך הזאת יש יותר סיכויי הצלחה מאשר לשיבוט.
אני חושב שאתה צודק תמיר, משום שסיכויי ההצלחה הם לא סבירים בצורה שבה ניתן לאפשר זאת
מחקתמיר נבון:
השבמחקלפי מחקר שפורסם לא מזמן הוכח שלא ניתן להרבות יונקים על ידי דרך השיבוט. במידה והדבר יצליח הסיכויים שהילד יצא תקין הם קטנים כיוון שבדרך זו החלבונים של האימא בכרומוזום או של האבא לא יעבדו בצורה תקינה וזה עלול לגרום למחלה גנטית. בנוסף לכך חשוב לבדוק אם הזוג הוא דתי כיוון שתהליכים כאלו צריכים להשאיר לטבע לעשות כיוון שיש גבול עד כמה שבני האדם צריכים להתערב בעבודתו של הטבע. ולכן השאלה שהם צריכים לשאול את עצמם היא האם הדרך הזאת תעבוד? או שבאמת עדיף להסתכן כאשר אפשר לבחור בדרך השנייה והבטוחה יותר שהיא אימוץ?, לכן לסיכום אני ממליץ שהזוג יבחר בדרך האימוץ כיוון שסיכויי ההצלחה לתקינות העובר הם יותר גדולים מאשר בשיבוט.
רוני רטניצקי:
השבמחקלפי דעתי הזוג כ יכול לבצע את פעולת השיבוט אבל צריך להסביר להם שיש סכנות רבות כגון:מחלה גנטית,העובר עלול ליהיות עם מגבלות וכו'.
אבל אם הזוג כ' יסכים לקבל את התנאים הללו הם יכולים לעשות שיבוט ובכך הדור שלהם ימשיך להתקיים.
אני חולק על דעתך, הם צריכים לאמץ, דרך קלה וכו' ..
מחקהילה מצרי:
השבמחקלדעתי צריך לתת לזוג כ' לעשות את פעולת השיבוט.. לפי דעתי הם מודעים לסכנות ,אך לא יזיק לנסות ,הם צריכים להמשיך ולממש את רצונם ולהעביר את הגנים שלהם לדורות הבאים .
אדליה:
השבמחקלדעתי מצד אחד באמת לא ניתן לדעת מה יהיו ההשלכות של השיבוט,אך לדעתי ההורים יודעים את ההשלכות הללו,ולכן ניתנת להם ההזדמנות להחליט זאת ולנסות זאת.
ומצד שני ניתן לאמץ ילד ולקבל אותו כמו הילד שלך,וגם זה עלול להפר את האיזון של מספר האנשיםפ בכדור הארץ.
אבל בהחלט אפשר לנסות לפי הרצון,וישנם נימוקים בעד ונגד.
מרית
השבמחקיש חלוקה בדעה שלי כי מצד אחד זה באמת החלטת ההורים שממנים א תהתהליך ויכולים לשאת בתוצאות השיבוט וזה על ליבם.אך מצד שני השיבוט הוא לא רעיון טוב ולפי דעתי האימוץ ילד הוא עדיף על השיבוט כי בשיבוט יש השלכות מרובות כמו מה יקרה לילד שיצא כי הוא יכול להיות חולה וכ'ו או שהוא בכלל לא יצא והשיבוט לא יצליח לעומת זאת שאתה מאמץ ילד ומקבל אותו ישר לידך אז אם ההורים רוצים ילד הם צריכים לחשוב טוב בעצמם לפני זאת ולראות את הצדדים של שני השיטות.
את צודקת בהחלט למרות שלדעתי בלתי אפשרי לשכפל על דעת ההורים בלבד
מחקעידו מעוז
לדעתי אני חושב שצריך לאמץ ילד ולא לעשות את השיבוט, בגלל שזה ממש לא טוב (כמו עם דולי) ...
השבמחקזה למעלה זה אני - יובל .
השבמחקהנחה זו נכונה חלקית משום שהילדה תצא זהה במראה החיצוני
השבמחקויהיו לה חלק מו=ן התכונות שהיו לילדה הקודמת אך יש גם תכונות נרכשות שיבדילו אותה מן הילדה הקודמת ולכן היא לא תצא בדיוק דומה לילדה הקודמת באופייה.
שלום רונית מכיוון ששכחתי את הססמה של ה-webtop שלי(נוי אמסלם) אני אגיב מהחשבון של ינאי. ממני נוי.
השבמחקלילדה יהיה אותו מראה זהה כמו של הקודמת אך יהיו לה תכונות אחרות שהן התכונות הנרכשות.
מצטער שהגבתי מינאי
ממני נוי.
מיכל בר נתן
השבמחקסליחה על העיקוב המיותר :)
דילמה 2 :אני חושבת שלא צריך לעשות דבר כזה כמו שיבוט דולי בגלל שלילדה יש יותר מידי עומס עליה בכך שהיא צריכה להיות מושלמת כמו שאחותה הייתה אבל יכול להיות שהיא תרכוש תכונות שונות ולהורים יתאכזבו ממנה וגם הרבה פעמים הסביבה קובעת את התכונות ,האישיות ,וכללי התנהגות ובזה היא יכולה לצאת שונה מאחותה .
דילמה 3 :אני לא הייתי עושה את זה בגלל שילד צריך להיוולד באהבה ולא מכוונה ולילד בן השמונה זה כן יציל אותו אבל לאח שלו יכאב וגם ילד בן שנתיים לדעתי לא צריך לעבור טיפולים כאלה הילד הוא אישיות בפני עצמו ואי אפשר ללדת ילד לצורך חלקי חילוף לאדם אחר .